ORGANIZATIONAL AND LEGAL PRINCIPLES FOR INCREASING THE EFFICIENCY OF INTERACTION OF THE DEPARTMENT OF THE STATE PROTECTION OF UKRAINE WITH OTHER BODIES WHICH ARE A PART OF THE SECURITY FORCES OF UKRAINE

Authors

  • Dmytro Pavlo
  • Oleksandr Rasevych

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2021/1/76/229664

Keywords:

state protection, interaction, legislative provision, critical infrastructure, national security, special purpose law enforcement agencies

Abstract

A theoretical analysis of legal and organizational and managerial problems of improving the effectiveness of the Department of State Protection of Ukraine with other bodies of the security and defense sector of Ukraine, taking into account the strategic planning documents in the field of national security priority areas to protect national interests. It is stated that the current state of cooperation requires the implementation of measures to harmonize the legal framework, development of criteria for assessing the effectiveness of interaction, implementation of activities based on program-target approach, development of effective communication system, optimization of monitoring and mutual information, ensuring coordinated process of development and adoption of regulations strategic planning documents based on a risk-oriented approach, introduction of mandatory discussion of the results of interaction not only at the departmental level, but also with representatives of other bodies that are a part of the security and defense forces in compliance with democratic civilian control. The necessity of regulating at the legislative level the status of state protection objects as a component of critical infrastructure and determining key aspects of interaction of the State Protection Department of Ukraine with other subjects of critical infrastructure protection is argued, given that the problem of critical infrastructure protection is complex to be solved comprehensively. All components of the security and defense sector must be involved. It is pointed out that an important factor in improving the efficiency of regulation of these relations is the adoption of the Law of Ukraine “On Critical Infrastructure and its Protection”.

References

Про національну безпеку України: Закон України від 21.06.2018 р. № 2469. Відомості Верховної Ради України. 2018. № 31. Ст. 24.

Нижник Н. Р., Ситник Г. П., Білоус В. Т. Національна безпека України (методологічні аспекти, стан і тенденції розвитку) : навч. посіб. / за заг. ред. П. В. Мельника, Н. Р. Нижника. Ірпінь, 2000. 304 с.

Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 14.09.2020 р. “Про Стратегію національної безпеки України” : Указ Президента України від 14.09.2020 р. № 392/2020.

Ткаченко О. О. Адміністративно-правове регулювання діяльності Управління державної охорони України : автореф. дис. … канд. юрид. наук. Київ, 2013. 20 с.

Журавльов А. В. Особливості поняття та сутності управління державної охорони України як правоохоронного органу. Наше право. 2013. № 10. С. 55‒61.

Про державну охорону органів державної влади України та посадових осіб: Закон України від 04.03.1998 р. № 160/98-ВР. Відомості Верховної Ради України. № 35. Ст. 236.

Карнаухов О. В. Теоретичні основи взаємодії і координації митних та правоохоронних і контролюючих органів у ході виявлення ознак кримінального правопорушення та розслідування у провадженнях про контрабанду. Науковий вісник ДДУВС. 2012. № 4. С. 517–524.

Штучний В. В. Адміністративно-правові засади підготовки кадрів Управління державної охорони України : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.07. Київ, 2015. 20 с.

Євтушок В. А., Лижник О. С. Удосконалення взаємодії поліції з іншими правоохоронними органами під час виконання службово-бойових задач в умовах надзвичайних ситуацій соціального характеру. Особливості підготовки поліцейських в умовах реформування системи МВС України : матеріали I міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 20 трав. 2016 р. Харків, 2016. С. 32–34.

Микитюк М. А. Аналіз правового забезпечення та взаємодії з іншими правоохоронними органами УДО України. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. 2014. № 12. С. 105‒108. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzlubp_2014_12_27 (дата звернення: 25.12.2020).

Микитюк М. А. Вдосконалення організаційно-правового забезпечення діяльності УДО України для покращення взаємодії з іншими правоохоронними органами держави. Сучасні тенденції розбудови правової держави в Україні та світі : матеріали ІІ міжнар. наук.-практ. конф., м. Житомир, 10 квіт. 2014 р. Житомир, 2014. С. 169, 170.

Журавльов А. В. Адміністративно-правові засади взаємодії Управління державної охорони України з органами публічної влади. Наше право. 2014. № 3. С. 80–85. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nashp_2014_3_16 (дата звернення: 25.12.2020).

Ткаченко О. Управління державної охорони України в реалізації національних інтересів. Підприємництво, господарство і право. 2012. № 12 (204). С. 120–124.

Процес кардинальних змін в Управлінні державної охорони розпочався. URL: http://www.do.gov.ua/?q=uk/news/proces-kardynalnyh-zmin-v-upravlinni-derzhavnoyi-ohorony-ukrayiny-rozpochavsya-valeriy-geletey (дата звернення: 25.12.2020).

Аналіз регуляторного впливу до проекту Закону України “Про критичну інфраструктуру та її захист”. URL: http://www.drs.gov.ua/wp-content/uploads/2020/07/5854-ob.pdf (дата звернення: 25.12.2020).

Павлов Д. М. Управління державної охорони як суб’єкт захисту критичної інфраструктури держави. Сучасні проблеми забезпечення національної безпеки держави: тези доп. ІІІ міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 26 листоп. 2020 р. Київ, 2020. С. 362–365.

Published

2021-04-22

Issue

Section

Articles