METHOD FOR CONDITION CREATION FOR ASSIGNING THE PROFESSIONAL QUALIFICATION «TACTICAL LEVEL OFFICER» TO A STUDENT IN TERMS OF REDUCED PERIOD OF TRAINING

Authors

  • Mykhailo Medvid
  • Babkov Yuriy
  • Oleksandr Shapoval

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2021/3/78/244570

Keywords:

tactical level officer, reduced training period, higher military educational institutions, special period, National Guard of Ukraine

Abstract

The contradictions of normative legal acts concerning assignment of professional qualification to the military specialist in reduced terms of training are considered. The conditions creation method for professional qualification assignment «officer of tactical level» to the obtainer in the special period in the reduced terms of training is developed. The components of the methodology are: input data (special period; transition to training for reduced training periods; training periods); provided that the reduced terms are less than 28 ECTS credits – the professional qualification «tactical level officer» is not assigned to the obtainer; provided that the reduced terms are equal to or more than 28 ECTS credits – professional qualification «tactical level officer» is assigned to the applicant, for this: the list of educational components and the minimum time for their study is determined in accordance with the joint order of the Ministry of  Defense of Ukraine and the Ministry of Education and Science of 14.12.2015 № 719/1289 «On approval  of the Instruction on the organization of military training of citizens of Ukraine under the training program of reserve officers»; the list of special (professional, subject) competences and corresponding results of training according to the standard of higher education of Ukraine on a certain specialty for the first (bachelor's) level is defined, the distribution between the certain educational components is carried out; provided that the reduced terms are more than 28 ECTS credits – determined by the support group for the relevant specialty under the guidance of the guarantor of the educational program additionally (reasonably important) list of educational components, their respective competencies and program learning outcomes; regardless of the conditions – educational programs and corresponding curricula for reduced terms of study are developed and approved.

References

Бабков Ю. П., Кочерга Д. А., Шаповал О. М. Проблеми державного управління розвитком Національної гвардії України у сфері забезпечення національної безпеки і обороноздатності. Честь і закон. 2018. № 1. С. 9–16.

Про затвердження Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України : наказ Міністра оборони України від 10.04.2009 р. № 170. URL: https://cutt.ly/cmelNgO (дата звернення: 26.06.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 253 «Військове управління (за видами збройних сил)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 29.10.2018 р. № 1168. URL: https://cutt.ly/Mmexso3 (дата звернення: 26.06.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 254 «Забезпечення військ (сил)» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 12.12.2018 р. № 1385. URL: https://cutt.ly/BmecoY6 (дата звернення: 26.06.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 255 «Озброєння та військова техніка» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 30.04.2020 р. № 583. URL: https://cutt.ly/EmeIcQG (дата звернення: 26.06.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 253 «Військове управління (за видами збройних сил)» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 24.05.2019 р. № 724. URL: https://cutt.ly/9mexABV (дата звернення: 26.06.2021).

Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 254 «Забезпечення військ (сил)» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 30.04.2020 р. № 582. URL: https://cutt.ly/PmeIRQI (дата звернення: 26.06.2021).

Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. URL: https://cutt.ly/dmrZFm4 (дата звернення: 27.06.2021).

Про затвердження Положення про особливості організації освітньої діяльності у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти : наказ Міністерства оборони України від 09.01.2020 р. № 4. URL: https://cutt.ly/SmrXPoV (дата звернення: 27.06.2021).

Харитонова А. В., Бєлай С. В. Особливості психологічної адаптації курсантів з різним життєвим досвідом у вищих військових навчальних закладах. Честь і закон. 2019. № 1. С. 110–116.

The Development of Readiness for the Educational Activities in Teachers of Higher Military Educational Institutions / M. Medvid et al. Proceedings of the 2020 3rd International Seminar on Education Research and Social Science (ISERSS 2020), Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2021. Volume 516. Р. 416–422. DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.210120.077.

Медвідь М. М., Тробюк В. І. Обґрунтування вибору реалізації моделей здобуття вищої військової освіти. Актуальні питання освіти і науки : зб. наук. ст. за матеріалами V Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 10-11 листоп., 2017 р. Харків : НА НГУ, 2017. С. 68–72.

Методика розвитку системи внутрішнього забезпечення якості закладу вищої освіти, особливості здійснення її процедур та заходів у вищому військовому навчальному закладі / М. М. Медвідь та ін. Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки. 2020. Вип. 3. С. 226–235.

Медвідь М. М. Методика підготовки вищого військового навчального закладу до акредитації за критеріями оцінювання якості освітньої програми №№ 1 та 2. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань : УДПУ, 2020. Вип. 1. С. 129–137.

Соколовський В. В. Характерні риси особистості сучасних курсантів та особливості їх навчання у вищих військових навчальних закладах системи МВС України. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи. 2011. Вип. 35. С. 165–171.

Сафронов О. В., Прохоров О. А., Полторак М. Ф. Організація наукової та науково-технічної діяльності у Збройних Силах України в особливий період. Військова освіта. 2015. № 2. С. 211–220.

Про затвердження Порядку визнання в Україні професійних кваліфікацій, здобутих в інших країнах : Постанова Кабінету міністрів України від 02.06.2021 р. № 576. URL: https://cutt.ly/pmyl0cl (дата звернення: 28.06.2021).

Про затвердження Інструкції про організацію військової підготовки громадян України за програмою підготовки офіцерів запасу : спільний наказ Міністерства оборони України та Міністерства освіти і науки України від 14.12.2015 р. № 719/1289. URL: https://cutt.ly/MmuJEW6 (дата звернення: 28.06.2021).

Published

2021-11-24

Issue

Section

Articles