PECULIARITIES OF FORMING POSITIVE IMAGE OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE MILITARY UNITS AT SITES OF PERMANENT DEPLOYMENT

Authors

  • Mykola Tovma
  • Artem Turchinov

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2021/4/79/251539

Keywords:

positive image, military unit, factors, military men

Abstract

The article describes the peculiarities of forming a positive image of the National Guard of Ukraine military units in sites of permanent deployment. The study made it possible to identify factors influencing the formation of a positive image of the National Guard of Ukraine military units in sites of permanent deployment.

During transformation of the modern Ukrainian society, the successful solution of the problems of strengthening the defense capability of our state is inevitably connected with the need to develop a positive image of the military man and the National Guard of Ukraine in general in order to increase the attractiveness of military service. The level of moral state, the moral and psychological state of the military men and the desire of young people to perform military service depends on the available positive image of the National Guard of Ukraine.

The purposeful and systematic formation of a positive image has become especially relevant today. Many researchers are interested in identifying the main factors that influence the formation of a positive image of the National Guard of Ukraine.

The analysis of scientific researches shows that there are definitions of military image functions, but there are no common approaches to identify the system of factors that positively affects the image of the National Guard of Ukraine.

The study shows that the main purpose of forming the National Guard of Ukraine image is to increase positive public opinion about it. It is found out that factors that influence the formation of a positive image of the National Guard of Ukraine military units in the places of constant location are: official policy of the state in the fields of defense; informational policy and propaganda activities of the state in the promotion of military service; corporate culture of military men; advertising and PR activities of military structures; communicational skills of the personnel with the citizens.

Concerning personal qualities of the servicemen which positively impact the image of the National Guard of Ukraine as a whole the following activities have been outlined: the development of high level of servicemen’s accountability for personal actions and results of their activities; development of the servicemen’s potential intellect; enhancing the moral and ethical requirements for the candidates for military service in the National Guard of Ukraine; enhancing the level of cultural training of the personnel.

References

Алещенко В. «Больові точки» соціального захисту. Військо України. 2008. № 10.

Алещенко В. Імідж війська – імідж держави. Військо України. 2007. № 5.

Зозуля І. В. Технології іміджу і партнерства як складові реформування системи МВС України. Право і безпека. 2005. Т. 4. № 3. С. 63–70.

Інструкція з організації інформаційно-пропагандистського забезпечення у Збройних Силах України, затверджена наказом Генерального штабу Збройних Сил України від 04.01.2017 № 4.

Інформаційно-пропагандистське забезпечення військ (сил) в умовах воєнно-політичного конфлікту : навч.-метод. посіб. / О. І. Холох та ін. ; за заг. ред. Н. А. Агаєва. Київ : НДЦ ГП ЗС України, 2017. 185 с.

Лисичкіна І. О. Роль мовної особистості у формуванні іміджу Національної гвардії України. Наукове забезпечення службово-бойової діяльності Національної гвардії України : зб. тез доп. VІ наук.-практ. конф., м. Харків, 21 берез. 2015 р. Харків, 2015. C. 56, 57.

Матвеева Т. Н. Социально-психологические условия формирования имиджа успешного руководителя женщины : дис. … канд. психол. наук: 19.00.05. Москва, 2005. 239 с.

Мирончук А. Патріотизм – це базис професійної армії. Атлантична панорама. 2008. № 2.

Пелепейченко Л. М., Ревуцька С. М. Стратегічні комунікації військ : навч. посіб. Харків : НА НГУ, 2017. 338 с.

Перелыгина Е. Б. Психология имиджа : учеб. пособие. Москва : Аспект Пресс, 2002. 223 с.

Петрова Е. А. Имидж и его изучение в современной науке. Известия Академии имиджелогии. Москва : РИЦ АИМ, 2005. Т. 1. С. 13–25.

Прудников Л. А. Политические технологии как фактор формирования имиджа Вооруженных сил Российской федерации : автореф. дис. … канд. полит. наук : 19.00.05. Москва, 2004. 10 с.

Сергиенко С. К. Групповые технологии решения организационно-психологических задач : автореф. дис. … д-ра психол. наук : 19.00.05. Москва, 2000. 40 с.

Серебрянников В. В. Имидж армии: методологические аспекты. Армия и общество. 2005. № 7. С. 33‒43.

Тихомирова Є. Б. Зв’язки з громадськістю : навч. посіб. Київ : НМЦВО, 2001. 560 с.

Шепель В. М. Имиджелогия: секреты личного обаяния. Москва : Феникс, 2005. 480 с.

Воробйова І. В. Психодіагностична методика визначення типів іміджів військовослужбовців Національної гвардії України : метод. рек. Харків : НА НГУ, 2017. 81 с.

Published

2022-01-31

Issue

Section

Articles