DEVELOPMENT OF PERSONAL ASSERTIVENESS IN THE PROCESS OF PROFESSIONALIZATION OF APPLICANTS OF THE OPERATIONAL LEVEL OF MILITARY EDUCATION OF THE NATIONAL ACADEMY OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE

Authors

  • Serhii Bielai
  • Oleksandr Kernickiy
  • Volodymyr Vasyshchev
  • Volodymyr Pasichnyk

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2022/2/81/263801

Keywords:

applicants for the second (master's) level of higher education of the operational level of military education, , assertiveness, professionalization, socio-psychological training for the development of personality assertiveness

Abstract

The article considers the essence of a person's assertiveness as a component of emotional intelligence and the role of the officers' assertive behavior when working with the personnel of the NSU military units. It is noted that “assertiveness” is now considered by scientists as the optimal and most constructive way of interpersonal interaction between people in production and social relations. The basic concepts of assertiveness are analyzed and the basic principles of assertive behavior in the course of the professional development of subjects of military command are formulated. It was stated that the most effective interactive method of developing the assertiveness of applicants for the second (master's) level of higher education of the operational level of military education is socio-psychological training. The goals, stages, content, principles, procedures for organizing and conducting socio-psychological training for the development of assertiveness of applicants for the second (master's) level of higher education of the operational level of military education are determined.

References

Пасічник В. І., Бєлай С. В., Керницький О. М. Психолого-педагогічні умови вдосконалення процесу професіоналізації слухачів магістратури Національної академії Національної гвардії України. Честь і закон. 2020. № 1 (72). С. 74‒84.

Медведєва С. А. Асертивність майбутніх практичних психологів: досвід вивчення. Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. Одеса : Астропринт, 2008. Вип. 39-40. С. 234‒240.

Бондарчук О. І. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності : монографія. Київ : Наук. світ, 2008. 318 с.

Карамушка Л. М. Психологія освітнього менеджменту. Київ : Либідь, 2004. 424 с.

Орбан-Лембрик Л. Е. Психологія управління. Київ : Академвидав, 2003. 568 с.

Бардиер Г. Л. Социальная психология толерантности. Санкт-Петербург, 2005. 120 с.

Басова А. Г. Формирование эмпатии. Молодой ученый. 2013. № 5. С. 631‒633.

Lazarus R. S., Speisman J. C. and Mordkoff A. M. The relationship between autonomic indicators of psychological stress: heart rate and skin conductance. Phsycosom. Med. 1963. 25. Р. 1930.

Ракітянська Л. Становлення та розвиток поняття «емоційний інтелект»: історико-філософський аналіз. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. Педагогічні науки / гол. ред. С. Сисоєва. Київ, 2018. № 3-4 (56-57). С. 36‒42.

Берн Э. Трансактный анализ и психотерапия : пер. с англ. Санкт-Петербург : Братство, 1992. 224 с.

Шпалінський В. В., Помазан К. А. Психологія управління. Харків : Ранок, 2002. 128 с.

Bohns V. K. (Mis) Understanding our influence over others: A review of the underestimation of compliance effect. Current Directions in Psychological Science. 2016. 25 (2). Р. 119‒123.

Щіпановська О. Р. Теоретичний аналіз основних підходів до визначення асертивності й асертивної поведінки в зарубіжній та вітчизняній психології. Актуальні проблеми психології. 2012. Т. 1. Вип. 35. С. 167‒171.

Психотерапевтическая энциклопедия / под ред. Б. Д. Карвасарского. Санкт-Петербург : Питер, 2000. 1024 с.

Невідома Я. Я. Особливості соціалізації у юнацькому віці. Проблеми сучасної психології. Камʼянець-Подільський, 2012. № 17. С. 337‒346.

Published

2022-09-01

Issue

Section

Articles