TRANSFORMATION OF NATIONAL ACADEMY OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE CADETS’ VIEWS ON THE EDUCATIONAL PROCESS DURING THE WAR

Authors

  • Oleksii Mirshuk
  • Ruslan Vasylchenko

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2022/2/81/263810

Keywords:

competence, competence approach, formation of competencies, educational process, martial law

Abstract

Russia's aggressive war against Ukraine has significantly changed the conditions of the educational process at the National Academy of the National Guard of Ukraine, the worldview of cadets as active participants in the educational process. There was a reassessment of the importance of certain general and special competencies that are formed in them, their impact on learning outcomes. To take into account the above in the educational process of NANGU in the new conditions was conducted a study involving cadets in major 254 "Military acquisition and procurement", educational program "Linguistic support and communication" of bachelor educational level, the results of which are presented in this work. The analysis of the scientific literature conducted in the process of preparation of the work showed that most of these works relate to the training of future officers in peacetime and do not reflect the specifics of training in martial law. However, it is obvious that the consideration of the procedure for the formation of individual competencies of cadets during martial law has some transformations associated with existing realities on the one hand and changes in the minds of cadets on the other, which required a study work.

As part of the purpose of this study, 73 cadets were interviewed (88 % of the total number of cadets in this specialty). Standard google tools were used for the survey. The obtained results showed the presence of significant changes in the worldview of cadets regarding their attitude to mastering the chosen specialty. Their views on the future of the world and Ukraine, family relationships, and a reassessment of values have also changed.

Particular attention is drawn to the second part of the survey, devoted to the study of the transformation of cadets' views on the formation of general and special competencies in their chosen educational and professional program. The research clarified the position of cadets in all competencies reflected in the educational program. Due to its limited scope, the most important transformations that need to be urgently taken into account when organizing the educational process at the National Academy of the National Guard of Ukraine under martial law are reflected directly in the work. The full materials of the research will be covered in further scientific works of the author.

References

Борова Т. А. Теоретичні засади адаптивного управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу : монографія. Харків : СМІТ, 2011. 384 с.

Бровдій А. М., Куруч А. В., Лунячек В. Е., Міршук О. Є. Педагогічні технології запровадження компетентнісного підходу у вищих військових навчальних закладах : монографія / за ред. В. Е. Лунячека. Харків : НА НГУ, 2019. 337 с.

Данильченко О. А. Сутність та структура соціально-правової компетентності майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школі. 2021. Вип. 79. С. 86–91.

Компетентнісний вимір професійного розвитку працівників освіти в сфері інтелектуальної власності : монографія / В. Е. Лунячек та ін. ; за заг. ред. В. Е. Лунячека. Харків : Оберіг, 2020. 368 с.

Куруч А. В. Роль політичної компетентності в підготовці курсантів вищих військових навчальних закладів у процесі інтеграції до блоку НАТО. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2021. № 71. С. 30‒39.

Куруч А. В. Компетентнісна модель курсанта вищого військового навчального закладу. Science Rise:Pedagogical Education. 2018. № 6 (26). С. 20–25.

Лунячек В. Компетентнісний підхід як методологія професійного розвитку працівника освіти. Нова педагогічна думка. 2020. № 2 (102). С. 37‒45.

Маслов В. І., Боднар О. С., Гораш К. В. Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом : монографія. Тернопіль : Крок, 2012. 320 с.

Міршук О. Є. Рефлексивний підхід у професійній підготовці майбутніх офіцерів Національної гвардії України. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. Харків : УІПА, 2021. Вип. 70. С. 23–30.

Міршук О. Є. Теоретико-методологічні засади сучасного становлення і розвитку національно-патріотичної підготовки у Національній гвардії України. Честь і закон. 2021. № 2 (77). С. 100‒105.

Севрук І., Соколовська Ю. Морально-етичні аспекти діяльності цивільних та військових на території країни, що зазнала військової агресії: український досвід. Вісник Львівського університету. Філософсько-політологічні студії. 2022. № 41. С. 78‒87.

Севрук І., Соколовська Ю. Інституціональні форми забезпечення етичних норм у зонах ведення бойових дій: українські реалії. Людинознавчі студії. Філософія. Дрогобич : ДППУ, 2022. № 44. С. 260‒275.

Luniachek V., Ignatenko L. Transformation processes in secondary educational institutions at the time of the war (illustrated by the case of Kharkiv, Ukraine). The 9 th International scientific and practical conference. Modern science: innovations and prospects (May 29-31, 2022) SSPG Publish, Stockholm, Sweden. 2022. 803 p. P. 352–356.

Published

2022-09-01

Issue

Section

Articles