JUSTIFICATION OF THE WAYS OF DEVELOPMENT OF THE EDUCATIONAL ACTIVITIES OF THE NATIONAL ACADEMY OF THE NATIONAL GUARD OF UKRAINE IN THE SPHERE OF INFORMAL EDUCATION

Authors

  • Vladyslav Yemanov
  • Volodymyr Trobiuk
  • Serhii Bielai

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2023/1/84/276805

Keywords:

educational activity, educational process, National Guard of Ukraine, higher military educational institution, higher education, military education, ways of development

Abstract

It has been proven that the National Guard of Ukraine is on the path of development following the example of the security and defense forces of the leading countries of the world. It has been determined that the issue of replenishment of full-time units of the National Guard of Ukraine with officers is currently a pressing issue. New challenges naturally lead to a rational solution. It was noted that a key stage in the process of modernization and renewal of the National Guard of Ukraine is the formation of a modern system of military education on the basis of the National Academy of the National Guard of Ukraine.

The purpose of the article is to find modern approaches to the innovative development of non-formal education at the National Academy of the National Guard of Ukraine based on a study of the state of military education reform in Ukraine based on the experience of NATO member countries.

It has been proven that well-founded changes in the military education system will allow to control and adjust the training process at the tactical and operational levels, taking into account the experience of performing combat (special) tasks by the National Guard of Ukraine during the repulsion of armed aggression. In addition, the implementation of an optimal combination of formal and informal education systems will ensure the necessary balance of timeliness of training and optimality of time for it, will contribute to the unification in the global network of NATO training and the achievement of significantly higher indicators of professional training of officers compared to the past.

It is proposed to start new structural divisions in the National Academy of the National Guard of Ukraine, which will meet high standards in the field of quality assurance of higher education, as well as the requirements of European and Euro-Atlantic integration of education of the security and defense sector of Ukraine. Such is the Center for retraining and professional development, which will include the department of professional training, the department of language training, the division (subdivision) of instructors, the cyclical commission for training drivers, as well as the management of the course of acquirers. In addition, it is appropriate to create a simulation modeling center consisting of two scientific research departments and a technical support department, which is designed to support all training, training and scientific activities using modern simulation modeling systems.

The directions of further scientific research will be aimed at researching innovative approaches to the development of the military education system in higher military educational institutions of Ukraine.

References

Рахманов В., Ясенко С. Удосконалення освітньої діяльності для кадрового менеджменту в Збройних Силах України. Військова освіта. 2021. № 2 (44). С. 194‒204.

Мітягін О. Освіта та індивідуальна підготовка у країнах НАТО. Військова освіта. 2021. № 2 (44). С. 131‒143.

Вітер Д., Оліферук В. Концепція розвитку системи військової освіти України. Військова освіта. 2021. № 2 (44). С. 29‒42.

Інноваційна військова освіта: стан та перспективи розвитку / І. Руснак та ін. Військова освіта. 2021. № 2 (44). С. 9‒20.

Вавілова Н. Політика військової освіти: досвід США для України. Військова освіта. 2021. № 1 (43). С. 18‒23.

Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII. URL: http://surl.li/fndqn (дата звернення: 03.01.2023).

Головня А. Ф., Бєлай С. В. Теоретичні основи вдосконалення професійного розвитку офіцерського складу Національної гвардії України. Честь і закон. 2021. № 2 (77). С. 35‒41.

Головня А. Ф., Бєлай С. В. Аналіз сучасного стану функціонування систем підготовки та мотивації офіцерського складу Національної гвардії України. Честь і закон. 2022. № 4 (83). С. 27‒33.

Концепція трансформації системи військової освіти : Постанова Кабміну України від 15.12.1997 р. № 1410 (у ред. Постанови Кабміну України від 30.12.2022 р. № 1490). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1410-97-%D0%BF#Text (дата звернення: 03.01.2023).

Про Стратегію воєнної безпеки України : рішення Ради національної безпеки і оборони України від 25.03.2021 р., затв. Указом Президента України від 25.03.2021 р. № 121/2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 121/2021#Text (дата звернення: 03.01.2023).

Стратегічна концепція НАТО – 2022, ухвалена главами держав і урядів на Мадридському саміті НАТО 29.06.2022 р. URL: https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2022/6/pdf/290622-strategic-concept-ukr.pdf (дата звернення: 05.01.2023).

Про службу військового капеланства : Закон України від 30.11.2021 р. № 1915-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1915-20#Text (дата звернення: 05.01.2023).

Про організацію підготовки військовослужбовців, які прийняті для проходження військової служби в Національній гвардії України на посадах військових капеланів та не мають військової освіти : наказ командувача НГУ від 30.11.2022 р. № 427.

Про затвердження Вимог до закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та Кваліфікаційних вимог до спеціалістів, які здійснюють таку підготовку : наказ МВС України, МОН України, Мінінфраструктури України, Мінсоцполітики України від 05.04.2016 р. № 255/369/132/344. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/z0672-16#Text (дата звернення: 05.01.2023).

Published

2023-04-08

Issue

Section

Articles