FEATURES OF PROFESSIONAL SELECTION OF CANDIDATES FOR THE POSITIONS OF OPERATORS OF UNMANNED AERIAL COMPLEXES OF TACTICAL CLASSES

Authors

  • V. Pasichnyk
  • V. Afanasenko

DOI:

https://doi.org/10.33405/2078-7480/2019/4/71/197001

Keywords:

professional activity, professionalization, professional selection, professionally important qualities, professional diagram, psychogram

Abstract

The article presents the results of the theoretical and empirical studies conducted by the authors aimed at establishing the features and optimal ways of professional selection of candidates for the positions of operators of unmanned aerial complexes of tactical classes. On the basis of a professional study of the activity of the specified specialist, revealed psychological features of the performance of his professional tasks and concretization of the most professionally important qualities of the specified subject of work, the specificity of realization of social-legal, educational, medical and psychological stages of the professional selection of candidates has been consistently revealed, that will provide the necessary level of its quality.

Taking into account the social importance of the profession of unmanned aerial vehicle operator, the complexity of this activity and its connection with information that constitutes a military secret, the authors identified an array of professionally important characteristics and basic contraindications to the performance of professional duties, which should be objectively evaluated in the documents on the candidate to ensure the quality of the socio-legal selection of candidates entering the military high schools.

Within the framework of medical selection, the main contraindications to the fulfillment of professional duties in the specialty of the operator of unmanned aviation complexes related to candidate psychosomatics are specified. The expediency of conducting qualitative psychophysiological examination of the candidates to establish the availability of the necessary psychophysiological resource for performing complex activities physically, emotionally and intellectually, the ability of sensory systems and motor skills to provide the implementation of professional actions of this specialist is substantiated.

In order to ensure the quality of educational selection, the need to increase the objectivity of assessing the most professionally important quality of candidates as the ability to learn, the development and flexibility of thought, memory and attention processes has been identified. Therefore, in addition to analyzing the success of education in a comprehensive educational institution, the results of EIE are offered to conduct specialized interviews of intellectual orientation to assess the quality of operations of the candidate's way of thinking and his ability to productive communication, as well as to establish the presence of such professional limitations as primitive thinking, limited thinking; instability of attention; the difficulty of remembering information; limited vocabulary and poverty of speech; low categorical-conceptual level.

With regard to psychological selection, the optimal set of diagnostic tools for assessing the most professionally important qualities of candidates has been determined. It is suggested to use the psychological map of the successful operator of unmanned aviation complexes, the professional and psychogram of this specialist in the interests of both professional selection and further monitoring of the success of their professionalization.

References

Барко В. І. Професійний відбір кадрів до органів внутрішніх справ (психологічний аспект): монографія. Київ: НІКА-ЦЕНТР, 2002. 296 с.

Бодров В. А. Психология профессиональной пригодности. Москва: ПЭР СЭ, 2001. 511 с.

Новиков В. С., Боченков А. А. Теоретические и прикладные основы профессионального психологического отбора военнослужащих. Санкт-Петербург: ВМедА, 1997. 187 с.

Корольчук М. С., Крайнюк В. М. Теорія і практика професійного психологічного відбору: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Ніка-Центр, 2006. 536 с.

Макаренко Н. В. Теоретические основы и методики профессионального психологического отбора военных специалистов. Киев: Сент-Жак, 1996. 336 с.

Маклаков А. Г. Профессионально-психологический отбор персонала. Теория и практика: учеб. пособие. Санкт-Петербург: Питер, 2008. 480 с.

Москаленко А. П. Психологічне забезпечення професійного відбору до вищих навчальних закладів системи МВС України: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.03. Харків, 2002. 22 с.

Приходько І. І. Професійний психологічний відбір майбутніх офіцерів внутрішніх військ МВС України: монографія. Харків: Акад. ВВ МВС України, 2008. 190 с.

Сафін О. Д., Сідак В. С. Психолого-акмеологічні основи професійного та особистісного самовдосконалення співробітників правоохоронних органів України: монографія. Київ: НА СБ України, 2004. 178 с.

Сысоев В. Н. Теоретические проблемы профессионального психологического отбора, психофизиологического сопровождения подготовки и деятельности военнослужащих: монография. Санкт-Петербург: ВМедА, 2000. 300 с.

Автоматизований психодіагностичний комплекс визначення професійної придатності кандидатів на військову службу у внутрішні війська МВС України і навчання у вищі військові навчальні заклади МВС України: монографія / І. В. Воробйова та ін. Харків: Акад. ВВ МВС України, 2011. 386 с.

Психологія екстремальної діяльності: навч. посіб. / І. І. Приходько та ін.; за заг. ред. проф. І. І. Приходька. Харків: НАНГУ, 2016. 571 с.

Медведев Д. С., Булка А. П. Современные психотехники: технология профессионально-психологического отбора кадров. Ростов-на-Дону, 2008. 582 с.

Товма М. І. Психологічні умови формування професійних якостей майбутніх командирів спеціальних підрозділів у процесі професіоналізації (на прикладі підрозділів з охорони дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав): дис. … канд. психол. наук: 19.00.09. Харків, 2010. 193 с.

Ударцева Т. Є. Доцільність проведення професійного добору операторів керування безпілотними літальними апаратами. Системи озброєння і військова техника. 2016. № 1 (45). С. 186–189.

Отбор и распределение военных специалистов по результатам психофизиологического обследования: учеб.-метод. пособие / под общ. ред. проф. В. А. Пухова. Москва: Воениздат, 1983. 122 с.

Стасюк В. В. Військова психологія видородової діяльності: підруч. для слухачів та студ. вищ. навч. закл. Київ: Золоті ворота, 2012. 458 с.

Інструкція з організації професійно-психологічного відбору у Збройних Силах України: наказ Міністерства оборони України від 10.12.2014 р. № 883.

Інструкція з організації та проведення професійно-психологічного відбору кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах вищих навчальних закладів: наказ Міністерства оборони України від 09.07.2009 р. № 355.

Желаго А. М. Соціально-психологічні детермінанти професійного становлення командира підрозділу внутрішніх військ з конвоювання, екстрадиції та охорони підсудних: дис. … канд. психол. наук: 19.00.09. Харків, 2014. 226 с.

Issue

Section

Articles